woensdag 3 februari 2010

Kims Keus - over toneelklassiekers en boekbewerkingen

Kims keus
4 februari ‘10

Er is een grote discussie gaande in de theaterwereld. Brengen theatergezelschappen en producenten tegenwoordig niet te veel bewerkingen van boeken en films op het toneel? Is er nog wel ruimte voor nieuwe, originele toneelteksten en voor de klassiekers? In theatertijdschriften en op bijeenkomsten loopt de discussie hoog op, want het gaat over de toekomst van het toneel vindt men. Ik volg die discussie uiteraard, want het gaat ook over mijn werk. Welke stukken kies ik uit voor het Zaantheater, welke toneelstukken presenteer ik het Zaanse publiek?
Ik probeer ieder jaar zowel klassiekers (bijvoorbeeld ‘De Kersentuin’ van Tsjechov of ‘Bedrog’ van Pinter) als nieuwe toneelstukken te programmeren. Eind februari speelt bijvoorbeeld ‘Truckstop’, een paar jaar geleden geschreven door toneelschrijfster Lot Vekemans. En Jon van Eerd, een hele andere categorie, komt later dit seizoen met de door hemzelf geschreven komedie ‘Oranje Boven’. Het aanbod van klassiekers is niet altijd even groot, dat is soms zoeken. Maar er worden wel genoeg nieuwe stukken aangeboden. De moeilijkheid hierbij is alleen dat het stuk nieuw en dus onbekend is. En dan is het vaak lastig voldoende publiek te trekken. ‘Truckstop’, met een bekende actrice als Tjitske Reidinga, loopt lang niet zo goed als ‘De gelukkige huisvrouw’ met Isa Hoes die we dit weekend hebben staan. Voor dit stuk hebben we al bijna 600 kaarten verkocht. Dus ik snap wel dat producenten graag kiezen voor een bewerking van een (bekend) boek. Ik wil ook graag veel publiek in de zaal, dus ik boek ook eerder een voorstelling waarvan ik het boek al ken. Zo hebben we later dit seizoen nog ‘De boodschapper’, naar het boek van Kader Abdolah en ‘De tweeling’, naar het boek van Tessa de Loo. Volgend seizoen komt er weer zo’n rijtje aan: ‘Zadelpijn en ander Damesleed’, ‘Karakter’ en ‘De Aanslag’ zijn de bekendsten. Maar natuurlijk kijk ik niet alleen naar de boektitel, ook de producent, regisseur en spelers zijn van belang. Want met alleen een goede titel, heb je nog geen goed toneelstuk.

Zaterdag 6 februari – De gelukkige huisvrouw met Isa Hoes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten